Composities in opdracht

 

Jasper houdt vooral van projecten waarin hij jazzmuziek kan koppelen aan andere kunstvormen, zoals dans, schilderkunst of fotografie. Zijn composities zijn daarbij de bindende factor, het cement dat jazznoten verbindt aan dansbewegingen of de muziek laat samenvloeien met filmbeelden. Hij zoekt in deze projecten de grenzen van de mogelijkheden op met een bevlogenheid die gedreven wordt door nieuwsgierigheid.

In de jaren zeventig componeerde Jasper muziek voor de Franse balletgroep Les Ballets Felix Blaska. Deze van origine Russische choreograaf-danser bedacht een choreografie waarin werd gedanst op livejazzmuziek. De zestien dansers traden samen met het trio van Jasper van ’t Hof op in het Parijse Théâtre de la Ville en later ook in andere Europese steden. De crux hierbij was de exacte timing tussen dans en livemuziek.

Ook componeerde en speelde Jasper in 2005 muziek voor de stomme film The Tiger’s Coat met in de hoofdrol ’s werelds 1ste Pin-upgirl Tina Modotti.
Jasper houdt van bijzondere opdrachten. De laatste jaren heeft hij voor diverse projecten muziek geschreven die als ondersteuning dienden bij foto-exposities, animaties of natuurbeelden. Hieronder enkele voorbeelden.

 

Muziek gecomponeerd voor audiovisuele serie van fotograaf Wil Bijker

 

 

 

Sterne - Étoiles - Stars from Tommy Struck

What’s a star in a movie? A black dot in the film negative. In the nineteen eighties I enjoyed painting on 35mm blank film and painted a negative. That means every frame was painted in reverse color - black became white, blueish green became red, yellow was to be sort of blue. The result: all colors are on black background - like in the windows in old cathedrals. The music was improvised after the film was finished by Jasper van’t Hof, vocals by Eva Mattes. The film was premiered in competition at the Berlinale 1985. No Dialogue.

 

 

WetPlate Photography by Peter Eleveld, supported by Piano music from Jasper van 't Hof